Thursday, June 15, 2006

Grönsaksmannen



Lyssna eller ladda här: Grönsaksmannen.mp3
---------------------------------------------------------
Det är svårt att stå i centrum så han byter bara bussen där
Tid och rymd är nu så han rymmer nu
Tankar bär i ankarvärld besvär att vara här
Tid och rymd är nu så han rymmer nu
Hans atlas är helt utmärkt han har märkt ut här är du
Tid och rymd är nu så han rymmer nu

Han är till hälften spunnen ur regnet och till hälften
sprungen ur den nordligaste värmen till hälften man och
han är en liten pojke men en man med starkt förakt för
antal aldrig vart mycket för tid men tiden skär hans
anklar och sfären stjäl hans samtal talang och takt för
tacktal men skallen blank ibland då allting är artificellt
från himmelen till kyssar så han kryssar mellan ångestnatt
men hann ifatt trots ricochette men hårda slag och nederlag
är också en del av sanningen men blandningen är ljuv
han växer destruktivt nu men hånar alla direktiv
till bättre liv och att bli som du förblir försen att
se förbi staffli för ren duk

Som ett barn som äter kött som ett barn som fötts dött
men hålls vid liv som en maskin och aldrig kommer ut
för staden är en bur som summan av en kväll
så skum ändå så snäll som samma gamla helg som samma
jävla cykelställ du går förbi din väg förbi samma samma
olika som en regning hand i din så snabbt ändå så still
står still men rör mig vilt en hundra släng en till
en huldra är ditt ansikte och den var i fin grafik
som en rostig gammal kniv med äckligt torkat blod
som hittats på en mordplats arton år efter ett mord
jag ser en spetälsk man som gråter på min sängkant
samma kära olika men ändå likadant som en nyfödd
snöflinga som blir regn på sin väg som en utdöd orm
som hindrar vägen för en ensam larv en liten liten
flicka som faller kär i dig en sliten gammal teve
sorterad som hårdplast vi har alla fyrhjulsdrift
men vi åker fast i asfalt staden i sig är en otrolig
paradox människan så konstruktiv så destruktiv på
samma gång

Det är svårt att stå i centrum så han byter bara bussen där
Tid och rymd är nu så han rymmer nu
Tankar bär i ankarvärld besvär att vara här
Tid och rymd är nu så han rymmer nu
Hans atlas är helt utmärkt han har märkt ut här är du
Tid och rymd är nu så han rymmer nu

Han är kär i livet men beskriver det som svider med en
given precision för sig rör sig genom tiden med ett förvridet
flin aldrig haft såmycket i och för sig så lite skär hans
smilgrop som liten sprang han utan skor nu är han rädd för
barfota som liten så var världen stor det räckte inte att stå
på tå idag är världen lika stor men människor så små

sug min kuk Västerås jag rymmer hemifrån...

3 Comments:

Blogger Elinros Henriksdotter said...

om jag kunde beskriva känslan av
Hur Jag Njuter på stavangers
bibliotek nu när jag lyssnar
på min favvo grönsaksmannen..

Magnifique..

Tack, tack tack..

Din röst & dina texter är
underbara..

Kram!
/elyn

6:46 AM  
Blogger grioa said...

Tack snälla Elin.
Du vet att jag tycker om det du skriver.

Kram.

12:57 PM  
Blogger Nadine Sidorov Tuuvas said...

Jag kom på att jag hörde denna live på Vallbyt en gång i tiden.. hehe.. Tack för då =)

Så bra ju, när får man höra mer av han på G?!

3:58 AM  

Post a Comment

<< Home