Monday, June 12, 2006

Mitt i I-land



Lyssna eller ladda här: Mitt i i-land.mp3
---------------------------------------------------------
Hej jag heter Andrés (...) och jag är 20 stycken år
jag har en cykel här utanför och föddes en koltrast härifrån
jag mönstrade hit 89 till världens rakaste mönster
en fröken och svenska 2 ett av världens vackraste språk
och världens öppnaste fönster för några dagar sen
bara ett stenkast härifrån hade polisen ryggen åt fel håll
igen i mitt Sverige det fagra blonda husknuts-sverige
det fina lätta sakta tumlande sugande på tummen undrande
smörgårdsbordsätande paketöppnande mitt Sverige
en frostig sprav i min atlas allas pulserande producerande
andas fritt-sverige polisingripande och taggtråds-sverige
barrträds och allemansrätt och riksvägsinringade födelseland
mitt Sverige välkomnande hårt arbetande i kudden skrikande
lovikkavants-värmande leende solstråls-sverige mitt Sverige
öldrickande snusande underbara stråk lugnande mellanmjölkssmuttande
rådsjursäppelmatande gräsfläckande bussåkande nästan demokratiska
mönstrande avrundande undrande om det är mitt Sverige
enkelriktade rondellälskande jämlikhetsträvande konstiga oförstående
förstående torrsnökvävande asfaltsbetäckta multikulturella mångfasetterade
säker post och moms-sverige brinnande släckta osläckta sitta på sofflocks familjebilsseriekrockande lockande midsommardanshoppande ett land vacker
som svarta blocket mitt Sverige skylla på invandrarhustrumisshandlande
tonårsråns och rohypnol-sverige avfyrande av handeldsvapen i magen-sverige
mitt egna hjälpande min plats i mitt Sverige är
klart som självaste grundvattnet i mitt Sverige är
tidsbetänkande lugn i stormen-sverige men
neutralitet är passivitet Sverige
auktoritet sök en annan väg Sverige
smygrasistiska oegoistiska utåt Sverige
flyktingförläggning och snart USA-sverige
bäst i världen sämst i världen
chockade betryggade rakryggade kottplockande
vinterteckenspråkmålande linjer mellan städer-sverige
hundlatrin guldmynt hyacint och absint
hundlatrin guldmynt hyacint och absint
talande ur meganfon svarande som harmynt
rakade nazinegerbärande-sverige
lasermansrisk-sverige talande ansikten
på sikt mitt riktigt vacker uppväxtgivande-sverige
det är jag tacksam för ska jag nu vara aktsam och tveksam
till mitt egna land till mitt Sverige?
till samma land som skakade min och min pappas hand
när min bara var stor som en pepparkaka
tack för famnen tack för allt och kärlek Sverige
men snälla låt det inte gå så långt
att vi blir två Sverige om jag nånsin kommer härifrån
vill jag alltid ha tillgång till mitt säker mark
en park i isen-sverige

Hej jag heter Andrés (...) och jag är 20 stycken år

0 Comments:

Post a Comment

<< Home