Wednesday, June 21, 2006

Dansklass



Lyssna eller ladda här: Dansklass.mp3
---------------------------------------------------------
Jag har haft bråttom i mitt råtthål
sen jag var tretton år jag minns det
fyllde skallen med alkohol slog hål
i skallen med asfalten åkte ambulansen
med hål boxers trots det mamma lärt mig
vad har jag lärt mig och var det värt det

Jag har förstått nu att jag förstått väldigt lite
säg inte då
är slutet gott är allting gott så gott som bra
med tidens alla sår jag har stått och gått
bland alla er med ingenting av värde att bära
när vägen är lång
vad är en militär vägpostering
mot en väderballong
vad är idag mot längesen
jag älskar dig du tar oceaner i en fingerborg
din mascara rinner i regn din mascara dito
i sorg och jag saknar att lita på folk
känner mig liten bland er känner mig
mindre ensam jag är ledsen men inte som förlåt
tyvärr och jag är stolt som storebror
när du var liten grät du mycket det är därför
din ögon är så vackra och stora nu och min
kärlek är utspädd jag har förstått att
slutet lutat sig för tätt mot mig
och att det inte är lönt att vara rädd
för hur känns döden för en ung varför är
bröstet tungt när jag går runt i fyra nyanser
av strunt och jag tar det med en nypa luft
dom tar det med en nypa salt säger du tänker
förmycket som att det skulle hjälpa alls
för det gör ont att leva sant han vi bjöd
på holk på natten sa livet är ett bråk och
jag höll med sa sagt som sant och jag stal
hans spalt för han är folk sa jag kommer
att ta det där folk säger titta på den där
clownen han är alltid sådär
men ni kan inte avgöra om jag är ett svärd
eller glasdolk spjut eller trollstav
siffra eller bokstav konvex konkav eller
kortväxt rakblad eller bollhav eller
rakblad i bollhav sålångt är åtminstone
sant att jag ångrar ingenting
jag var ärligare förr är jag dum som
säger det var det härligare förr
besvärligare trösklar besvärligare dörrhandtag
besvärligare höstar besvärligare tröstsamtal
besvärligare hämningar besvärligare skit att
vada ärligare förolämpningar av besvärligare
människor är besvärligare att svara på
tänkte på andra sidan atlanten deras väntan
hörs härifrån jag längtar och ser världen i
rätt storlek från Västerås jag kvävs i min
andhämtning jag försöker höja min röst
jag är ingen produktiv rappare
men jag är heller ingen produkt
fett frisk som ett kärnvapen uran på ditt
jordbruk stabil som betongblock vid mina
sinnes fulla bruk och jag är inte full
heller men jag kräks som om och det är
sorgligt som rondeller säg men det finns
inga poetiska sanningar att förklara runt
att det inte är känslan av att inget ändras
utan att allt ändras men känns likadant som
gör så ont

Även om jag bär dig
även en virvelvind

"titta på den där clownen han är alltid sådär"

Dörren har bara öppnats inåt idag och jag har
sett den gryniga dagen glida förbi
som för att lämna mig att vila
munnen har bara öppnats inåt idag och jag har
lämnat mina läppar torra lämnat mina händer
öppna hälsat med spelad glädje fyllt mig med
spelad mättnad jag såg ut genom fönstret in
i det gryniga glidande dygnet som om det
var mitt det är det inte alla dagar
oavsett nederbörd har innebörd för
älskande par och ensama par och omaka
för den som lindar sin dotters sår med
alsol och ljus från glödlampor
dörren har bara öppnats utåt idag
och jag har hälsat på ett foster i en mage

0 Comments:

Post a Comment

<< Home